Kostpolitik

På kammergave tilstræber vi at spise med udgangspunkt i de 8 kostråd fra Motions- og ernæringsrådet. Kosten, som fremstilles på Kammergave, er overvejende økologisk, sund og mættende. Vi spiser så vidt muligt frugt og grønt ud fra sæsonen.

De 10 kostråd, som vi anvender dem:
 

Spis frugt og grønt – 6 stk. om dagen.

Vi serverer frisk frugt/grønt på morgenbuffeten og ved alle mellemmåltider.

Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen.

Der spises fisk 1 gang om ugen til den varme frokost og hver aften serveres forskelligt fiskepålæg.

Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød – hver dag.

Der spises et varieret udvalg af de langsomme og mættende kulhydrater ved det varme hovedmåltid. Alt brød er så vidt mulig hjemmebagt og groft. Der bruges kun spelt mel og diverse kerner/frø.

Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager.

Der bruges hovedsagelig honning og sirup som sødemiddel i maden. Der laves hjemmebagt kage 1 gang om ugen og kun ved fødselsdage og andre arrangementer kan der vælges dessert.

Spis mindre fedt – især fra mejeriprodukter og kød.

Der bruges hovedsagelig skyr og minimælk som mejeriprodukter. Af fedtstoffer bruges gode olier og kun ved særlige lejligheder smør. Der tilstræbes at spise magert kød til hovedmåltidet, oftest i form af fisk /skaldyr og fjerkræ. Når der spises ko, kalv, lam og gris lægges der vægt på gode udskæringer.

Spis varieret – og bevar normalvægten.

Der laves menuplan for 1 uge, hvor der tages højde for, at kosten er varieret og spændende i form af mad fra andre lande, sæsonens råvarer og gode, klassiske retter i en sundere udgave.

Spar på saltet.
Maden saltes med omtanke. Saltholdige retter undgås så vidt muligt.

Sluk tørsten i vand.

Der serveres kun vand til alle måltider. Ved fødselsdage og andre arrangementer serveres der hjemmelavet saft/æblemost.

Vær fysisk aktiv – mindst 30 om dagen.

Der er hver dag efter frokost gåtur. Ydermere er der diverse motionstilbud i eftermiddagstimerne, såsom svømmehal, løbetræning og motionscykler.

Hvorfor?

Frugt og grønt er en vigtig kilde til kostfibre. Undersøgelser med måltidstests viser en øget mæthedsfornemmelse efter måltider med højt indhold af frugt og grønt.

På Kammergave har vi ogp til 16 beboere med forskellige diagnoser. Beboerne indtager dagligt forskellige psykofarmaka og undersøgelser viser tydeligt, hvordan disse påvirker beboernes mæthedscenter. Dette kan på sigt medføre overspisning og en øget tendens til overvægt.

Hvis vi gennem vores kostplanlægning og fremstilling af vores måltider målrettet arbejder på at reducere energitætheden i vores måltidssammensætning, gives muligheden for at opnå et vægttab og forebygge at en yderligere overvægt vil opstå. En evt. overvægt kan give insulinresistens og på sigt blive til type 2 diabetes og andre livsstilssygdomme.

På Kammergave sørger vi for, at der hver formiddag, eftermiddag og aften sættes fade frem til beboerne med frisk skåret økologisk frugt, samt smurt hjemmebagt rugbrød/grov boller med forskellige slags pålæg. Sammensætning af både frugt og brød giver beboerne mulighed for at få nogle gode kulhydrater, som giver en langsom blodsukkerstigning og kan reducere trangen til at fylde sig med søde sukkerholdige madvarer som kager og slik. Det er vores håb, at vi på Kammergave kan give vores beboere en viden om sunde gode fødevarer og lære dem at styre uden om de dårlige.

Vi kan hjælpe vores beboere med at øge deres egne ressourcer og handlemuligheder. Ved at inddrage beboerne i det daglige køkkenarbejde tilegner de sig en viden om råvarer og et kendskab til, hvordan man anvender disse råvarer i forskellige sammenhænge.

På Kammergave handler sundhedsfremme om ”At være vejvisere gennem nye processer i livet”. Vi arbejder med det sundhedsfremmende arbejde, hvor opmærksomheden ledes væk fra sygdom og i stedet rettes mod sundhed.